Παρασκευή 6 Νοεμβρίου 2009

Τα νέα (χρυσά) τέλη κυκλοφορίας

Ανακοινώθηκαν τα οι νέες τιμές των τελών κυκλοφορίας που θα πληρώσουμε σε λίγες ημέρες. Ακούμε για το θέμα εδώ και καιρό ότι αυτοί που θα ζημιωθούν είναι οι κάτοχοι παλιών και μεγάλων αυτοκινήτων. Σε σχέση με την προηγούμενη ρύθμιση Σουφλιά όντως αυτό συνέβη. Τα νέα τέλη είναι μεγαλύτερα από αυτά που προβλεπόταν για τα παλιά και πολύ μεγάλου κυβισμού αυτοκίνητα άνω των 1929κ.ε.. Η αύξηση σε σχέση με πέρυσι είναι κοντά στο 35%. Μέχρι εδώ όλα καλά. Λίγοι έχουν αυτοκίνητα τόσο μεγάλα και ακόμη λιγότεροι παλιά. Για να έχεις τόσο μεγάλο αυτοκίνητο τα επιπλέον 300 ευρώ ια τους περισσότερους τουλάχιστον θα είναι ένα θέμα, αλλά αντιμετωπίσιμο.
Τί συμβαίνει με τα μικρά αυτοκίνητα όμως; Η αύξηση είναι 70% (75ευρώ) για τα αυτοκίνητα 15ετίας μέχρι 1357 κ.ε και 75% (150ευρώ) για αυτά από 1358 έως 1928κ.ε. Για τα αυτοκίνητα 10ετίας η αντίστοιχη αύξηση είναι 45% (50ευρώ) και 50% (100ευρώ). Παρατηρούνται διαφορές από 25 έως 40 ευρώ και από 50 έως 70ευρώ αντίστοιχα για τις παραπάνω κατηγορίες οχημάτων ακόμη και για μερικές ημέρες διαφορά στην έκδοση της αδείας. Για ένα αυτοκίνητο 1100κ.ε για παράδειγμα με άδεια κυκλοφορίας την 31/12/2004 τα τέλη είναι 43 ευρώ υψηλότερα (45% περίπου) σε σχέση με ένα άλλο με άδεια κυκλοφορίας την 3/1/2005 δηλαδή 4 ημερών πιο καινούργιο!!! Παραθέτω ποσοστά για να γίνει αντιληπτό για τι αυξήσεις μιλάμε. Βέβαια στην μικρή κατηγορία οχημάτων τα νέα τέλη σε σχέση με αυτά που προέβλεπε η ρύθμιση Σουφλιά είναι χαμηλότερα, αλλά αν τα συγκρίνουμε με 2 χρόνια πριν θα δούμε μια μέση ποσοστιαία διαφορά πάνω από 100%.
Να ξεκαθαρίσω ότι και οι δυο ρυθμίσεις (Σουφλιά και Μπιρμπίλη) ήταν σωστές από την άποψη ότι θα έπρεπε να γίνει ένα διαχωρισμός μεταξύ παλαιών και καινούργιων αυτοκινήτων, διότι τα παλιά εκπέμπουν όπως είναι φυσικό περισσότερους ρύπους. Σε γενικές όμως γραμμές. Διότι μην μου πείτε ότι το αυτοκίνητο του Δεκέμβρη του 2004 εκπέμπει τόσους ρύπους παραπάνω από αυτό του Ιανουαρίου του 2005, ώστε να πληρώσει 45% περισσότερα τέλη. Το σκεπτικό να διαμορφώνονται τα τέλη ανάλογα με την παλαιότητα δεν είναι απολύτως σωστό και σίγουρα ο κατάλογος των τελών των 5 γραμμών που εξεδόθη ήταν πρόχειρος.
Θα πρέπει να γίνει μια μελέτη και να βγει λίστα με τέλη κυκλοφορίας που θα χρεώνονται με τους ρύπους κάθε αυτοκινήτου, έναν συντελεστή παλαιότητας και έναν συντελεστή για τον κυβισμό. Θα μπορούσε η εφορία να ζητάει φωτοτυπία της κάρτας ελέγχου καυσαερίων και βάση αυτής, της παλαιότητας και των κυβικών αλλά με περισσότερες κλίμακες να γίνεται ο υπολογισμός των τελών. Το όφελος έτσι θα ήταν τριπλό. Πρώτα απ’όλα το μέτρο περιβαλλοντικά θα ήταν δίκαιο. Δεύτερον τα τέλη θα βάραιναν όπως και τώρα τους κατόχους μεγαλύτερων και παλαιότερων οχημάτων διότι αυτά γενικά έχουν μεγαλύτερο κόστος συντήρησης και κίνησης. Όμως οι περισσότερες κλίμακες θα διασφάλιζαν και την μικρότερη διαφορά από έτος σε έτος, αλλά και κάποια διαφορά που τώρα δεν υπάρχει στον κυβισμό. Για παράδειγμα θα έπρεπε να ήταν διαφορετικά τα τέλη για αυτοκίνητο 1800κ.ε από ένα άλλο 1400κ.ε. Τρίτον με την υποβολή των στοιχείων από την κάρτα ελέγχου καυσαερίων το κράτος θα εισέπραττε υποχρεωτικά από όλους τους κατόχους Ι.Χ το ποσό των 10 ευρώ που αναλογεί ετησίως για την έκδοσή της και που τώρα δεν το εισπράττει μιας και στην επαρχία τουλάχιστον δεν υπάρχει έλεγχος για κάρτα καυσαερίων και πολλοί είναι αυτοί που δεν την έχουν.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου